İstanbul Sanayi Odası (İSO) 2010’un 500 büyük sanayi kuruluşunu açıkladı.
İstanbul Sanayi Odası’nın Açıkladığı Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Arasında 34’üncü Sıraya Bir Kooperatif Şirketi Yerleşti;
Çiftçiler Güç ve Gönül Birliği Yaptılar, Konya Şeker’le İsimlerini Sanayi Devlerinin En Büyükleri Arasına Yazdırdılar
2009 yılındaki üretimden satışları dikkate alarak, geçtiğimiz yıl Temmuz Ayında İstanbul Sanayi Odası’nın açıkladığı Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Sıralamasında bir önceki yıla göre 22 basmak birden yükselerek ilk 50 arasına giren ve yaptığı bu sıçrama ile iş dünyasında dikkatleri üzerine toplayan Konya Şeker’in büyümesinin tesadüflerin eseri ve konjonktürün sonucu olmadığı bu sene açıklanan sıralama bir kez daha teyit edildi.
Geçtiğimiz yıl açıklanan rakamlara göre cirosunu bir önceki yıla göre yaklaşık 174 Milyon Lira arttırtan Konya Şeker bu sene de %24’lük bir büyüme gerçekleştirdi ve bir önceki faaliyet yılında 879.716.527 Lira olarak gerçekleşen net satış hasılatını 207.364.011 Lira arttırarak 1.187.080.530 Liraya çıkardı.
Geçen seneki büyüme oranını bu sene de yakalayan ve son 10 yıldır istikrarlı bir şekilde büyümesini sürdüren Konya Şeker, cirosunda gerçekleşen 207 milyonluk artışla sanayi devleri arasında 2 basmak birden yükselerek, 36’ncı sıradan 34’üncü sıraya ilerledi. 25 fabrikalı kamuya ait Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş.’nin yaklaşık 2 Milyar Liralık satış hasılatıyla 17’nci sırada yer aldığı listede toplamda 12 kamu kuruluşu yer alırken Konya Şeker özel sektöre ait işletmeler sıralamasında ise 30’ncu büyük sanayi kuruluşu oldu.
Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu arasına Konya’dan Konya Şeker dışında 161’nci sıradan Eti Alüminyum, 238’nci sıradan Pakpen, 292’nci sıradan Konya Çimento, 326’ncı sıradan Tümosan, 425’nci sıradan Ova Un ve 446’ncı sıradan Akova Süt girmeyi başarırken ülke genelinde 37 ilden hiçbir sanayi kuruluşu ilk 500 içinde yer almadı. Konya Şeker son yıllarda yakaladığı ve istikrarlı bir şekilde sürdürdüğü büyüme performansıyla Konya’daki sanayi kuruluşları arasında liderliğini perçinlerken, ilk 500’deki iki kooperatif şirketinden biri oldu. Bir üretici kuruluşu olarak otomotivden, kimya sanayine, beyaz eşyadan, çimento sanayine kadar pek çok tanınmış marka ile kamu ve yerli/yabancı sermayeli büyük sanayi kuruluşlarını geride bırakan Konya Şeker, listenin ilk ellisindeki en büyük tarımsal sanayi kuruluşu olarak da dikkat çekti.
İstanbul Sanayi Odası’nın 2010 yılı verilerini baz alarak hazırladığı Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Sıralamasında Konya Şeker’in 36’ncı sıradan 34’ncü sıraya ilerleyişini ve özel sektör kuruluşları arasında ise 30’ncu büyük sanayi devi olmasını değerlendiren Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, Konya Şeker’in son 10 yıldır istikrarlı bir şekilde yatırım yaptığını ve yapılan yatırımların büyüme rakamlarına, dolayısıyla da satış hasılatına yansıdığını ve bunun sonucunda da sanayi kuruluşları arasında her yıl biraz daha yukarılara çıktıklarını vurgulayarak şunları söyledi; “Konya Şeker’in bu sıralamada yukarılara doğru tırmanması tesadüflerin sonucu değildir. Konya Şeker kriz dönemlerinde ya da ekonomide yaşanan dalgalanma dönemlerinde bu listede bir parlayıp bir sönen şirketlerden de değildir. Konya Şeker son 10 yıldır istikrarlı bir şekilde yatırım yapıyor. Daha çok üretmek, daha çok ürettirmek için yatırım yapıyor. Bizim sloganımız belli, Konya Şeker ismini biz Türkiye’nin üreten gücü olarak tarif etmiştik. Bu bir inancın, iddianın ve hedefin ifadesiydi. Biz o iddia ve inancın gereği olarak hedefimizi her yıl bir önceki yıldan daha çok üretmek olarak belirledik. Bu iddia ve inançla yola çıkıp, hedeflerimizi de birer birer gerçekleştirince İSO’nun her yıl açıkladığı listede Konya Şeker’in istikrarlı bir şekilde üst sıralara tırmanması da zaten doğal bir sonuçtur.
Burada bir ayrıntıya dikkat çekmek istiyorum. Konya Şeker geçen yıl bu sıralamada 22 basmak birden yükseldi. Bu sene ise bir önceki yıla göre %24 büyüyerek 2 basamak daha ilerledik ve İlk 500’ün içinde 34’ncü sıraya, özel sektör kuruluşları arasında ise 30’ncu sıraya yükseldik. Şunu hemen belirtmem lazım bir önceki yıla göre bizim şeker üretim kotamız artmadı. Bu satış rakamları geçtiğimiz yılın rakamları ve şekere gelen son zamdan da bu rakamlar arîdir. Yani geçtiğimiz yıl, bu satış hasılatının elde edildiği faaliyet döneminde şeker fiyatlarında da ciddi bir artış yaşanmadı. Üretimden satışlarımızdaki bu artışın kaynağı yaptığımız yatırımların ciromuza verdiği katkıdır. Biz yatırımlarımızla şunu yaptık, ana faaliyet konumuz şeker üretimi sonrası ortaya çıkan atıkları ve yan ürünleri ekonomik değere dönüştürecek yatırımlar gerçekleştirdik. Mesela çöpe giden küspeyi kurutacak, paketleyecek tesisler kurduk ve bunu ekonomik değeri olan bir ürüne dönüştürdük. Küspesini fabrikadan almaya bile tenezzül etmeyen üreticilerimizin küspesini birkaç kat fiyat vererek biz aldık. Mesela melası da heba etmedik. O da şeker üretimi sonrası çıkan bir yan üründür ve biz bunu nasıl daha değerli hale getiririz diye çalıştık. Biyoetanol üretim tesisini kurduk. Bu tesiste atıktan biyoetanol üretmeye başladık. Yine hem ülkemiz hem üretici hem kurum kazançlı çıktı. Şimdi yine üretim faaliyetimiz sonrası çıkan atıklardan organik gübre üretmeye başladık. Bunlarla da kalmadık. Kota artmadı, şeker fiyatları artmadı üretimden satışlardaki artış nereden kaynaklandı diye merak edenler için söylüyorum. Biz ürettiğimiz kristal şekeri de katma değerli hale getirecek yatırımlar yaptık. Bunlardan biri sıvı şekerdir. Sıvı şekerden sonra, baklava ve tel kadayıf şerbeti, sütlü tatlılar için şerbet, dondurma şurubu gibi fonksiyonel ürünleri de üretmeye başladık. Yani hem ürettiğimiz ürünü katma değerli hale getirecek yatırımları yaptık hem de işletmemizi atık atmayacak hale getirdik. Üretimden satışlardaki her yıl istikrarlı artışın kaynağı budur. Benim sıkılaşma yatırımları dediğim ve yan ürünleri ekonomik değere dönüştüren, nihai ürünümüzü de katma değerli hale getiren bu yatırım yaklaşımı Konya Şeker’in hem büyümesini hem yeni yatırımlara sağlam finans kaynağı bulmasını hem de üretici ortaklarının ürettiği tarımsal ürünlere daha yüksek ürün bedeli verebilmesini sağlamaktadır.”
Son on yılda yaptığı yatırımlar ve koyduğu vizyon ile Konya Şeker’in Sanayi devleri arasında üst sıralara tırmanmasına önderlik eden Recep Konuk, Konya Şeker’in Türkiye Sanayisinin sadece belli bir coğrafi bölgede kurulu olursa gelişim gösterebileceği ya da başarılı olabileceği ezberini de, tarımsal sanayinin rantabl olmadığı yanılgısını da, çok ortaklı şirketlerle ilgili yanlış algıları da, kooperatif şirketlerin başarılı olamayacağı ön yargısını da son on yılda gösterdiği performansla yerle bir ettiğini, Anadolu’dan da, tarım sektöründen de sanayi devleri çıkabileceğini, kooperatif şirketlerin de başarılı olabileceğini tüm Türkiye’ye ispatladığını, bunun da İSO’nun açıkladığı sıralama ile teyit edildiğini belirttiği değerlendirmesini şöyle sürdürdü;
“İstanbul Sanayi Odasının her yıl yaptığı bu sıralama bir tespittir. Yani ülkedeki sanayi kuruluşlarının bir yıllık fotoğrafını çekiyor. 2010 yılı için hazırlanan raporda Konya Şeker tüm kuruluşlar arasında 34’üncü özel sektör kuruluşları arasında ise 30’uncu sırada yer aldı. Bu bizim için bir gurur tablosudur. Bizimle birlikte ilk 34’te yer alan kuruluşlardan dördü kamu kuruluşu diğerleri özel sektör. Bu kuruluşlar İstanbul, Kocaeli, Sakarya ve İzmir’de yer alıyor. Bu önemli bir ayrıntıdır. 37 ilden hiçbir sanayi kuruluşunun ilk 500’de yer alamadığı listede hem üst sıralarda Konya şeker’in yer alması hem de listede başka sanayi kuruluşlarının da olması Konya’da yatırım ikliminin iyileşmesi ve moral değerlerin yükselmesi açısından önemlidir. Bu fotoğrafta başka dikkat çekici unsurlar da vardır. Mesela Türkiye’nin 34’ncü sanayi devi bir üretici kuruluşudur. Birçok ağır sanayi kuruluşuyla, yabancı ortaklı dev şirketlerle, her gün ekranlarda, gazetelerde boy boy gördüğümüz dev markalarla, otomotiv firmalarıyla, teknoloji üreticileri ile aynı kulvarda ve bazılarının çok çok önünde koşuyoruz. Bu sanayileşme yarışında önlerde koşmayı başaran Konya Şeker bir kooperatif şirketidir. Bu önemlidir. Çok ortaklı şirketlere karşı yanlış bazı ön yargıları, ezber haline gelmiş yaklaşımları, Konya Şeker’in gösterdiği performans bozmuştur. Bir diğer ayrıntı, listenin üst sıralarında artık bir tarımsal sanayi kuruluşu vardır ve oradan kopmayacağını, daha da yukarılara tırmanacağını son yıllarda istikrarlı bir şekilde yükselişini sürdürerek ispatlamıştır. Bu da ülke tarımı ve tarım sektörü açısından son derece önemlidir. Biz listedeki bugünkü yerimize 10 yıldır yaptığımız yatırımlarla ulaştık. Hep daha çok üretmeyi hedefledik. Üretirken de, daha çok ürettirmeyi hedefledik. Bu halisane yaklaşım, üretim odaklı yatırım planlaması bizi sanayi devleri arasında 34’üncülüğe taşıdı. Aynı iddia ve yaklaşımımız devam ediyor. Biz Konya Şeker olarak bu yetmez diyoruz. Daha çok yatırım, daha çok ürün, daha çok üretim diyoruz ve daha çok yatırım iddiamızı gerçekleştirmiş olmanın öz güveni ile üretici ortaklarımızın daha çok üretmesine ve daha çok kazanmasına imkan verecek yeni tesislerimizin de devreye girmesi ile önümüzdeki birkaç yıl içinde Türkiye’nin 500 Sanayi devi arasında Konya Şeker’in oğul vereceğini, Konya Şeker’den doğmuş ve ona eşlik edecek kuruluşların da bu listeye dâhil olacağını belirtmek istiyorum. Yani birken iki, iki iken üç olacağız ve sanayileşme, kalkınma yarışında bayrağı, bayrakları köylerimize de taşıyacağız, refahı ve zenginliği oralara da ulaştıracağız.”
www.recepkonuk.com.tr