Panek Et-Süt Entegre Gıda Kompleksi

8. sıraya yükselen Konya Şeker Anadolu’nun da öncüsü



Ekonomist Dergisi’nin Türkiye Ekonomi Bankası’nın(TEB) katkılarıyla 10 yıldır sürdürdüğü “Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketi” araştırması sonuçlandı. Şirketlerin 2012 yılı net satış veya cirolarına göre yapılan değerlendirme sonucunda ilk sırayı Denizli’de faaliyet gösteren Erbakır alırken, istikrarlı yükselişini sürdüren Konya Şeker Anadolu’nun en büyük 500 şirketi arasında 1 basamak yükselerek 8’inci sırada yer aldı ve ilk 10 içerisinde zirveye biraz daha yaklaştı. İstanbul, İzmir ve Ankara dışındaki iller bazında yapılan değerlendirme sonuçlarına göre, 2012’de Anadolu 500’ün zirvesinde Erbakır’dan sonra Kocaeli’den Kromsan Çelik Sanayii, ardından da Hatay’da faaliyet gösteren Tosçelik Profil bulunurken, Konya Şeker’le birlikte Konya’dan bu yıl 26 şirket ilk 500 sıralamasına girdi. Ekonomist Dergisi’nin araştırmasında Konya Şeker sektörel sıralamada ilk 3’teki yerini korurken, vergi öncesi karda 4’üncü, sektörel vergi öncesi kar da 1’inci, 2012 yılı verilerine göre öz sermaye sıralamasında ilk 5 içinde yer alırken, istihdam sıralamasında ise bir önceki yıla göre % 79’luk bir artış göstererek ilk 10 içinde oldu.

Anadolu 500’ün toplam cirosunun Türkiye’deki Gayri Safi Yurtiçi Hasıla(GSYİH) içindeki payı geçen yıl % 9.4 olarak gerçekleşti. Bu oran 2011 yılında % 9.3 olarak gerçekleşirken, Anadolu 500’ün toplam cirosunun GSYİH içindeki payı da 2009’dan 2012’ye kadar 1.6 puan yükseldi.

Anadolu 500’deki şirketlerin toplam cirosu 2012’de 132.4 milyar lira olarak gerçekleşirken, bu tutar önceki yıla göre % 9.6 yükseldi. Bu yükselişin nedenleri arasında enflasyonun da etkisinin bulunduğunu belirten uzmanlar, Gayri Safi Yurtiçi Hasıla deflatörünü kullanarak enflasyondan arındırma yaptıklarında 2012 yılındaki reel artışın % 2.7 olarak çıktığını, ekonominin genelindeki büyümenin ise % 2.2 olduğunu vurguladılar.

Anadolu 500’ün karında ve istihdamında da ekonomideki durgunluğun ektisi görünmüyor. Geçen yıl toplam kar reel olarak % 13 arttı ve 4.8 milyar liraya çıktı.  İstihdam alanında da Anadolu 500’ün toplam istihdamı % 8.9 artışla 269 bine yükselirken, Konya Şeker, bir önceki yıla oranla istihdamını en çok artıran şirketler arasında yer aldı. 2011 yılında 1450 kişi istihdam eden Konya Şeker, 2012 yılında bu rakamı % 79 oranında yükseltti ve 1145 kişiyi istihdam ederek toplamda 2595 kişiye ulaştı.

Ekonomist Dergisi’nin Türkiye Ekonomi Bankası ile ortaklaşa düzenlediği değerlendirme sonucunda iller arasında da kıyasıya bir mücadelenin yaşandığı dikkat çekiyor. İstanbul, İzmir ve Ankara dışında kalan 78 ilin 27 sinden Anadolu 500’ e giren şirket çıkmazken 104 şirketle ilk sırayı Bursa aldı. Bursa’yı 64 şirketle Gaziantep, 38 şirketle Kocaeli, 36 şirketle Kayseri ve 26 şirketle de Konya izledi. Konya, geçen yıla oranla fazladan iki şirketi listeye dâhil edebildi.

Anadolu 500’e giren şirketlerin sektörel dağılımına bakıldığında ise gıda şirketlerinin 141 şirketle başı çektiği gözleniyor. Tekstil sektörünün 100 şirketi, metal sektörünün ise 51 şirketi bulunuyor.

 

ISO 500, Capital 500, Fortune 500 gibi ekonominin nabzını tutan her araştırmada Konya Şeker’in öne çıktığını hatırlatan Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, Ekonomistin üç büyük il dışında Anadolu’nun 78 ilinde gerçekleştirdiği Anadolu 500 araştırmasında Anadolu Ekonomisine öncülük eden ilk 10 şirket arasında yer almanın kendileri için büyük bir gurur kaynağı olduğunu ve kuruma da büyük bir mesuliyet yüklediğini belirtti.

Ekonominin röntgenini çeken bu tür çalışmaların hem ülke ekonomisinin genel yapısını, hem sektör bazlı değişimleri hem de şirketlerin genel ekonomi içerisindeki kendi yerlerini görmeleri açısından önemli olduğunu vurgulayan Konuk özetle şunları söyledi;

“  2012 yılı verilerine göre ekonominin nabzını tutan, röntgenini çeken her araştırmada Konya Şeker farkı hissedildi.  Konya Şeker’deki hareketlilik bu araştırmaların sonuçlarına yansıdı. Mesela İstanbul Sanayi Odasının araştırmasında 500 büyük sanayi devi arasında Konya Şeker 5 basamak ilerleyerek 44. Sıraya yükseldi. Keza Capital 500 ‘de 16 , Fortune 500 de 20 sıra sıçrama yaptığı araştırma sonuçlarına yansıdı. Maliye Bakanlığının açıkladığı ve ülkemizin ilk 100 mükellefini kapsayan iftihar listesinde bir önceki yıla göre 11 Basamak ilerleyerek Türkiye’nin en çok kurumlar vergisi ödeyen 60’ıncı şirketi oldu. Bu araştırmalarda öne çıkmak, bu araştırmalara damga vurmak kendiliğinden olmuyor. Böylesine dinamik bir ekonomide basamak atlamak yerinizi korumak için her yıl bir önceki yıla göre daha çok üretmeniz gerekiyor. Konya Şeker bu dinamik ekonomide, yani büyüyen Türkiye ekonomisinde genel ortalamaya göre daha iyi bir performans sergilediği için ilk 10 daki yerini muhafaza etmekle kalmıyor, adım adım yukarıya doğru tırmanıyor. Nitekim ekonomistin yaptığı Anadolu 500 araştırmasında geçen yıla göre Konya Şeker zirveye bir adım daha yaklaştı. Ancak bu sıralama kadar önemli olan hususlarda var, mesela gıda sektöründe vergi öncesi karda Konya Şeker ilk sırada, öz sermayede Anadolu’nun ilk 5 inde, istihdam artışında ise ilk 10 da. Kaldı ki bunlar sadece Iceberg’in, buz dağının görünen yüzü. Bu araştırmaya yansıyan rakamlar sadece bizim şeker fabrikalarımız ve onun bünyesinde üretim yapan tesislerimizin rakamlarıdır. Bu araştırmaya birer dev olan ve dev olacak iştiraklerimiz dâhil değil. Mesela bu araştırma Et Süt Entegreyi, Ham Yağ Fabrikasını, Panplast’ı, Çoban Yıldızını kapsamıyor. Sadece bu tesisleri bünyesinde barındıran şirketlerimiz bile bu tesisler tam kapasiteye ulaştığında ilk 10 da, ilk 50 de yer alacak büyüklükte ekonomik değer üretecekler. Yani önümüzdeki yıllarda hem Anadolu 500 de hem de Türkiye ekonomisinin nabzını tutan araştırmalarda Konya Şeker’in kardeş şirketleri olacak. Bu araştırmaların sonuçlarını Konya Şeker olarak biz sadece bütün içerisinde nerede olduğumuzu ve ülke ekonomisinin hem sektörler hem de bölgeler bazında ki gelişimini okumak açısından önemsiyoruz. Sonuçlarda ismimizin geçmesini Konya Şeker’in namı yürüyor diye okumuyoruz. Bu araştırmalar vasıtasıyla nam salmak istesek 30 üretim tesisini tek çatı altında birleştirir Anadolu’nun zirvesine otururuz. Ancak bizim açımızdan önemli olan husus yaptığımız yatırımların sağladığı ekonomik hareketlilik ve o hareketliliğin üreticiye Konya Ekonomisine yansımasıdır.  Anadolu’nun zenginlikle buluşmasının yolunun yurt sathına dengeli bir şekilde dağılmış sanayi yapılanmasından geçtiğine inanan ve bu fikrin sadece savunucusu olmayıp fiili yatırımlarla bunu gerçekleştirmenin mücadelesini veren Konya Şeker’in bu araştırmada öncü hale gelmesi, öne çıkması adım adım zirveye ilerlemesi bizim için gerçek bir şeref nişanesidir. Biz elbette listede ulaştığımız nokta ile gurur duyuyoruz ancak fotoğrafın verdiği ayrıntılarla daha çok ilgileniyoruz. Bu bir süreçtir, hep daha çok üretmeyi hedefledik, üretirken de daha çok ürettirmeyi hedefledik. Bu halisane yaklaşım üretim odaklı yatırım planlaması bizi sanayi devlerinin liderleri arasına taşıdı. Aynı iddia ve yaklaşımımız devam ediyor. Konya Şeker olarak bu yetmez diyoruz, daha çok yatırım, daha çok ürün, daha çok üretim diyoruz. Biz bu listelerde ki bugün ki yerimize 13 yıldır yaptığımız yatırımlarla ulaştık. Önümüzde daha nice yıllar var düne göre de daha hızlı koşuyoruz ve gönlümüzde önümüzde ki o yıllarda coğrafi sınırlarımızın da ötesini zorlamak var.”